Tuesday, April 21, 2015

Kebaikan Vitamin E Pada Kulit


Vitamin E adalah salah satu bahan utama dalam banyak produk penjagaan kulit. Ini kerana ia meningkatkan fungsi sel dan disebabkan oleh hakikat bahawa ia adalah lembut dan semula jadi, ia boleh digunakan oleh sesiapa sahaja. Terdapat pelbagai faedah yang anda akan dapat dengan menggunakan minyak Vitamin E pada kulit anda.

1. Pelembap Kulit
Vitamin E digunakan sebagai pengganti hebat untuk losyen kulit yang anda mungkin tidak tahu sarat dengan bahan kimia berbahaya dan bahan-bahan seperti alkohol.

2. Agen Anti-penuaan
Kerana ia bersifat antioksidan, vitamin E juga boleh digunakan sebagai agen anti-penuaan. Minyak boleh membantu untuk meratakan garis-garis halus dan kedutan

3. Merawat Selaran matahari
Vitamin E minyak mudah diserap oleh epidermis. Ia amat berkesan untuk mengelakkan kerosakan kulit dan selaran matahari akibat pendedahan yang terlalu lama. Kajian menunjukkan bahawa menggabungkan Vitamin E dan C boleh membuat pelindung matahari semula jadi. Anda boleh menggunakan minyak ini dua kali sehari pada bahagian kulit yang terjejas untuk penyembuhan cepat

4. Pembersih Muka
Anda juga boleh menggunakan minyak vitamin E untuk membersihkan kulit anda. Letakkan minyak pada span yang bersih dan sapu dengan berhati-hati pada kulit anda terutamanya di kawasan-kawasan kulit nipis yang berada di sekeliling mata, mulut dan hidung.

 Dianz Vitamin 60 biji RM80 (Maklumat lanjut - 011 1449 4966)

5. Penanggal Mekap
Minyak Vitamin E juga boleh berfungsi sebagai penanggal mekap. Hanya mencelup kapas ke dalam minyak dan lap muka untuk membuang mekap.

6. Pudarkan Parut dan Stretch Marks
Vitamin E juga boleh digunakan untuk mengurangkan parut dan stretch mark. Minyak Vitamin E yang asli boleh membantu penyembuhan parut dan juga mencegah pembentukan parut kerana ia menembusi jauh di permukaan kulit dan menyekat radikal bebas. Minyak ini membantu meningkatkan pengeluaran kolagen dan memberikan keanjalan kulit untuk mengelakkan kesan regangan.

Contoh makanan tinggi vitamin E :
Almonds
Avocado
Buah Zaitun


.


No comments:

Post a Comment